Piątek 01.02.2019 r. – ta data zapewne pozostanie w historii Rud znaczącym akcentem. W tym dniu bowiem wieczorem definitywne nastąpiło zamknięcie mostu na rzece Ruda w Rudach i ruchu na nim. Chwilę wcześnie miał miejsce drugi fakt – mianowicie uruchomiony został tymczasowy obiekt ( most ) i od wczoraj ruch drogą wojewódzką DW 919 w Rudach odbywa się mostem ,,tymczasowym”. Te 2 fakty oznaczają nic innego jak to, że od soboty 2 lutego 2019 r. rozpoczynają się prace związane z rozbiórką starego mostu, który ,,służył” nam i wcześniejszym pokoleniom od lat 20 minionego stulecia. Według naszych wstępnych informacji i szacunków ,,staruszek” służył około 90 lat!! Był z nami na dobre i złe, w trakcie suszy i kilku powodzi. Przetrwał II wojnę światową. To tym mostem przejeżdżała latem 1968 r. kolumna czołgowa i samochodów ciężarowych idąca z ,,odsieczą” dla czeskich komunistów w trakcie czeskiego powstania. Wracając jednak do dnia dzisiejszego, jest nam miło poinformować, że jesteśmy świadkami zakończenia pierwszego etapu przedsięwzięcia pod nazwą – budowa nowego mostu w Rudach na rzece Ruda w ciągu drogi wojewódzkiej DW 919. Zakończona została budowa mostu tymczasowego i ruch pojazdów został skierowany na ten tymczasowy obiekt. Będzie nam służyć do późnej jesieni bieżącego roku na kiedy to zaplanowane zostało zakończenie inwestycji – budowa nowego mostu.
Widzimy więc że, w styczniu br. mocno ruszyły prace prowadzące do budowy nowego mostu. Po przekazaniu firmie Nowak-Mosty placu budowy na pierwszy ogień do pracy weszli miernicy i geodeci. Wszystko po to, by dokładnie wytyczyć wszystkie parametry placu budowy i nowego obiektu. Kolejne prace związane były z wykonaniem niezbędnej wycinki drzew i roślinności w miejsce pod inwestycję. Następnie firma przystąpiła do wbijania w grunt rzeki stalowych palów nośnych tymczasowego mostu, oraz ułożenia stalowych dźwigarów nośnych mostu. Kolejny fragment prac związany był z wykonaniem najazdów na most, ustawienie betonowych elementów zabezpieczających oraz balustrad. Nawierzchnia mosty pokryta została strukturą drewna, natomiast na zjazdy ( najazdy ) ułożona została nawierzchnia asfaltowa. W ten sposób powstał całkowicie bezkolizyjny objazd ,,staruszka”.
Oczywiście równolegle do tych prac przebudowana została w rejonie mostu sygnalizacja świetlna. Tzw. światła siłą rzeczy musiały zostać oddalone od mostu ze względu na prowadzone na obiekcie prace. Zwracamy uwagę na fakt, ze światła wyposażone zostały w wskaźniki-sekundniki wyświetlania danego koloru świateł. W ten sposób kierowcy oczekujący na przejazd mają bieżącą i aktualną wiedzę na temat czasookresów przełączania się barwy świateł.
W tym miejscu podkreślamy wyraźnie, że w dalszym ciągu ruch na moście prowadzony jest wahadłowo. Wszystko jednak wskazuje, że w trakcie budowy nowego mostu nie powinno być znaczących utrudnień w ruchu samochodowym w tym rejonie. Utrudnienia może jedynie powodować dojazd i wyjazd z placu budowy samochodów dostawczych. Dlatego w dalszym ciągu prosimy wszystkich kierowców o zachowanie wszelkiej ostrożności w i wyrozumiałości dla wykonawcy robót.
Ruch pieszych odbywa się bez zmian za sprawą kładki.
W związku z tymi pracami w rejonie prowadzonych prac pojawiło się wiele sprzętu ( pojazdów ) specjalistycznego. Utworzona została baza dla sprzętu wykorzystywanego w prowadzonych pracach.
Nieopodal obiektu stanęły również kontenery dla osób kierujących i zarządzających pracami, oraz kontenery dla pracowników budowy. Cały obiekt jest również mocno monitorowany pod kątem ewentualnych możliwych kradzieży.
Przestrzegamy więc wszystkich przed nieupoważnionych wchodzeniu na teren budowy.
Wszystkich mieszkańców którzy przemieszczają się w tym obszarze prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Nikt niepożądany nie powinien również wchodzić na plac budowy. A osoby które chcą popatrzeć na przebieg prac prosimy by czynić to bezpiecznie z oddali lub z kładki.
O wszelkim możliwych – chwilowych utrudnieniach będziemy informowali na bieżąco.
Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć z placu budowy.
Redakcja