Prace przy budowie nowego mostu na rzece Ruda w Rudach dobiegają do zasadniczego ich fragmentu. W fazie końcowej znajduje się budowa konstrukcji betonowo-stalowej mostu. Brygady budowlańców przystąpiły również do wykonywania elementów infrastruktury wokół obiektu. W trakcie realizacji jest również remont dróg dojazdowych do mostu od strony Gliwic i od strony Centrum Rud.
*** Pierwszym ich elementem było doprowadzenie do remontu zniszczonej nawierzchni drogi wojewódzkiej DW 919 na odcinku Rudy kościół pw. Św. Marii Magdaleny – Przerycie. Pierwsza warstwa – nośna nawierzchni asfaltowej została już położona. Obecnie wykonywana jest warstwa wierzchnia jezdni – tzw. warstwa ścieralna. Wykonane zostaną również zjazdy, najazdy, oraz pobocza drogi. W wyniku tych prac już niedługo będziemy mogli bezproblemowo poruszać się tym odcinkiem drogi.
*** W strefie bezpośrednio przylegającej do mostu również zostanie przeprowadzony remont kapitalny drogi z utwardzeniem jej podłoża ( odcinki drogi najazdowej na most ). Wzdłuż tej drogi odbudowany zostanie również chodnik, który wraz z istniejącą kładką stanowić będzie trakt dla pieszych poruszających się z Rud w stronę cmentarza i z powrotem.
Niestety jak już pisaliśmy wcześniej, w obrębie nowego mostu nie będzie chodnika dla pieszych. Piesi w dalszym ciągu poruszać się będą kładką.
*** W sprawie przebiegu ,,nowego” chodnika w piątek 16.08.2019 r. w Rudach na miejscu budowy odbyło się spotkanie. O spotkanie zawnioskował radny Manfred Wrona.
Treść pisma radnego do ZDW Katowice i firmy Nowak-Mosty Sp. z o.o.:
,,W związku z aktualnym zaawansowaniem prac przy budowie mostu w ciągu drogi wojewódzkiej DW 919 na rzece Ruda w Rudach wnosimy o spotkanie w terenie w sprawie docelowego przebiegu chodnika i ciągu pieszego w obrębie – istniejącej kładki dla pieszych oraz mającego być wybudowanego nowego chodnika wzdłuż w/w drogi w kierunku Gliwice.
Po szczegółowym zapoznaniu się z projektem budowy chodnika po wybudowaniu mostu mamy wątpliwości dotyczące właściwego zaprojektowania przebiegu chodnika. Nasze wątpliwości gotowi jesteśmy przedstawić w trakcie spotkania w terenie.
Stoimy bowiem na stanowisku, że cytowany chodnik musi stanowić bezkolizyjny i bezpieczny trakt dla pieszych oraz rowerzystów poruszających się kładką i chodnikiem.
Scan tego fragmentu komunikacyjnego przesyłam w załączeniu.
Prosimy o przychylne ustosunkowanie się do naszej prośby w powyższej sprawie i zaproponowanie terminu i godziny ewentualnego spotkania.
Naszym zdaniem oprócz obecności przedstawiciela ZDW Katowice wskazana byłaby obecność projektanta obiektu mostu i ciągu komunikacyjnego.
Manfred Wrona”.
*** W ślad za tym pismem w rejonie mostu odbyło się spotkanie w którym uczestniczyli:
– przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach,
– przedstawiciele Wykonawcy ,,Nowak-Mosty Sp. z o.o.”,
– projektant obiektu mostu i infrastruktury,
– radny Manfred Wrona.
W trakcie tego spotkania obecni przedyskutowali wykonawstwo chodnika i infrastruktury okalającej most. Radny Wrona skrytykował zaproponowane przez projektanta rozwiązanie komunikacyjne zwracając uwagę na zasadniczy fakt – mianowicie to, że przebieg chodnika stanowić będzie znaczące utrudnienie dla jego użytkowników w tym zwłaszcza dla osób starszych i rowerzystów.
Nowy chodnik będzie bowiem przebiegał w całkowicie innym śladzie ( miejscu ) niż było to do tej pory. Precyzyjniej mówiąc po pokonaniu pieszo ( rowerem ) kładki, jadąc w stronę cmentarza w sposób nagły nastąpi załamanie przebiegu chodnika w prawo w stronę nowej jezdni ( a ta oddalona będzie od starego śladu drogi o kilka metrów ). W ten sposób ciąg dalszy chodnika przebiegać będzie przy nowej drodze w odległości kilku metrów od przebiegu starego chodnika. Dodatkowo ta cześć chodnika położona będzie o wiele niżej niż chodnik na kładce. Taka sytuacja niewątpliwie sprawiać będzie wielkie utrudnienie dla użytkowników chodnika. Utrudnienie w tej strefie chodnika będzie dodatkowo utrudnione istnieniem zjazdów-wjazdów do usytuowanych tam posesji.
Zarówno projektant, jak i przedstawiciel ZDW ze zrozumieniem ustosunkowali się do przedstawionych przez radnego uwag. Podnieśli jednak argument zasadniczy, który praktycznie uniemożliwia czynienie zasadniczych zmian w trakcie wykonawstwa chodnika i elementów infrastruktury. Konieczne byłoby bowiem przeprowadzenie znaczących zmian w dokumentacji budowlanej. A te zmiany ich zdaniem mogłyby trwać nawet 1 rok. Stwierdzili jednak, że w trakcie wykonywania infrastruktury możliwe będzie wykonanie zmian tzw. nie zasadniczych.
Ostateczne decyzje w zakresie przebiegu chodnika zostały odwleczone do chwili jego budowy, kiedy to zapadną ostateczne decyzje.
Radny podtrzymał swoje stanowisko przyjmując oczywiście do wiadomości stanowiska projektanta i przedstawiciela ZDW.
*** Kolejnym tematem rozmów był zły stan drogi wojewódzkiej DW 919 na odcinku: remontowany most – do skrzyżowania na wysokości DW 920 ( obok sklepu ,,Na Rogu”).
Zdaniem radnego zarówno droga jak i jej pobocza zostały zdewastowane w okresie remontu mostu, co stanowi potężne utrudnienia dla kierowców ale nade wszystko dla mieszkańców domów wzdłuż tego odcinka drogi. W związku z tym istnieje pilna i konieczna potrzeba przeprowadzenia remontu tego odcinka drogi i pobocza.
W tej kwestii przedstawicie ZDW Katowice poinformował, że ten odcinek drogi zostanie również wyremontowany w okresie do zakończenia budowy mostu.
W ten oto sposób, po zakończeniu budowy mostu zarówno nowy obiekt jak i droga DW 919 na odcinku Rudy Centrum – Most – Rudy Przerycie będą kompleksowo wyremontowane i bezkolizyjne w trakcie przejazdu.
Redakcja