piątek , 24 maj 2024
Home » Aktualności » Bądźmy czujni i nie dajmy ,,nabrać” się oszustom.

Bądźmy czujni i nie dajmy ,,nabrać” się oszustom.

Oszuści z dnia na dzień zmieniają swoje metody działania. W wyniku tego, ich potencjalne ofiary są często zaskakiwane. Problem ten polega więc w głównej mierze na tym, byśmy wszyscy potrafili uczyć się na błędach innych. Niech więc kolejnym przykładem będzie drastyczny przypadek który przytrafił się mieszkance sąsiedniego Rybnika. Warto zaistniałą sytuację przeanalizować, rozpowszechnić informację o niej, ale nade wszystko wyciągnąć z niej wnioski.

*** Oszuści wymyślają wciąż nowe metody, by wyłudzić od nas pieniądze. Tym razem mieszkanka Rybnika otrzymała SMS-a z prośbą o pilne uregulowanie należności w kwocie 8,45 złotych firmie Tauron. Brak należności miał spowodować odłączenie energii elektrycznej. Kobieta kliknęła w podany w wiadomości link i zrobiła przelew na żądaną kwotę. W rzeczywistości z jej konta zniknęło 14 tys. złotych!

Wydarzenie miało miejsce kilka dni temu – ofiarą takiego oszustwa padła mieszkanka Rybnika, która otrzymała wiadomość SMS z prośbą o dopłatę za energię. Był to SMS o następującej treści: “Tauron: Na dzień 25.02.3020 roku zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o pilne uregulowanie należności 8.45 PLN …”. Dodatkowo został podany link do strony, gdzie kobieta miała sprawdzić brak swoich należności.

*** Tauron ostrzega przed oszustami różnej maści. Oszuści podają się fałszywie również za strażaków

Właścicielka firmy straciła 200 tys. zł! Dzwoniło do niej „CBA”

Przypominamy, internetowi oszuści coraz chętniej podszywają się pod firmy i wysyłają SMS-y z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Zazwyczaj kwota, jaką należy wpłacić jest niska – w granicach 1 do 10 zł. W wiadomości podany jest także link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności, gdzie nieświadoma osoba wprowadza wrażliwe dane dotyczące konta, takie jak login czy hasło. Tym samym umożliwia oszustowi przechwycenie tych danych.

*** Kilka wskazówek jak uchronić się przed tego typu oszustwami:

– Przede wszystkim nie wchodźmy na dołączone do wiadomości linki i nie logujmy się przez nie na swoje konto bankowe.

– Jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy.

– Czytajmy dokładnie wiadomości od rzekomych operatorów czy kurierów.

– Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed stratą pieniędzy.

– Skontaktujmy się swoją niezależną drogą z instytucją na rzecz której mamy dokonać przelewu ,,małej” kwoty pieniędzy.

– I pamiętajmy, że żadna z instytucji nie działa w ,,ekspresowym” tempie. Np. nie ma odłączenia prądu z dnia na dzień. Najpierw musimy otrzymać ponaglenie do dokonania ewentualnej zaległej zapłaty.

Redakcja